SEO, web sitelerinin arama motorlarında organik olarak bulunabilirliğini optimize eden tüm süreçler için kullanılan bir terimdir. SEO Açılımı, İngilizcede “Search Engine Optimization” kelime grubunun kısaltması olmakla birlikte Türkçede “Arama Motoru Optimizasyonu” anlamına gelir. SEO tekniklerinin etkin kullanımı, istenen web sayfalarına yalnızca daha fazla değil, aynı zamanda doğru ziyaretçileri de çekmeyi mümkün kılar. Bir SEO stratejisinin bileşenleri arasında bağlantı kurma ve anahtar kelime optimizasyonu yer alır. Çevrimiçi faaliyet gösteren birçok işletme, hedef anahtar kelimelerden dijital trafik oluşturmak istedikleri için kaderleri büyük ölçüde SEO’ya bağlıdır.

SEO (Arama Motoru Optimizasyonu) Nedir?

SEO Nedir?

Biraz hızlı gittiysek özür dileriz; şimdi SEO’nun ne anlama geldiğini daha basit bir şekilde açıklamaya çalışacağız. Web sitelerini, örneğin Google ya da Bing gibi arama motorlarında yapılan aramalarda daha üst sıralarda görüntülenecek şekilde optimize etmeyi içerir.

Tamam artık SEO’nun ne demek olduğunu biliyorum ama SEO neden önemlidir?

Firmalar neden SEO’ya ihtiyaç duyar? Google, Bing ve Yandex gibi arama motorlarında her gün milyonlarca kullanıcı sorularına yanıt veya sorunlarına çözüm arıyor. Web sitenize daha fazla trafik çekmek için web sitenizin Google’da üst sıralarda yer alması önemlidir. Daha yüksek bir sıralama web sitenize daha fazla ziyaretçi ve daha fazla potansiyel müşteri kazandırır. Doğru SEO faaliyetleri ile Google’da bu yüksek pozisyonları elde edebilirsiniz.

SEO’yu işletmeniz için en önemli öncelik haline getirmek için 3 ana neden:

  • Markanız için görünürlük: SEO, web sitenizin arama motorlarındaki sıralamasını yükselterek web sitenizde daha fazla görünürlük ve müşteri elde etmenizi sağlar. Ayrıca SEO ile marka bilinirliğiniz güçlenir.
  • Sektörünüzde otorite olmak: Üst sıralarda yer alan web siteleri daha güvenilir olarak görülür ve bir şirketin güvenilirliğini güçlendirir.
  • Maliyet tasarrufu: SEO, ücretli reklamcılığa kıyasla uzun vadeli maliyet tasarrufu avantajları sunar.

SEO’nun faydaları arasında internette 7/24 tanıtımınız olur, böylece siz uyurken bile potansiyel müşterileriniz bir form doldurabilir.

SEO Çalışması Nasıl Yapılır? SEO Nasıl Çalışır?

SEO’nun tam olarak nasıl çalıştığını kimse bilmiyor. Sayfalarınızın arama motorlarındaki sıralamasını etkileyen çok sayıda sıralama faktörü (200’den fazla kriter) vardır. Bir sayfanın sıralamasını iyileştirmek için bu faktörlerin çoğunu kendimiz değiştirebiliriz. Bu faktörleri üç aşamada incelemekteyiz. SEO uzmanları olarak biz de SEO açısından optimize edilmiş bir web sitesi oluşturmak için her zaman bu 3 aşama üzerinde çalışıyoruz.

1. İçerik

İçerik, web sitenizde bulunabilecek bilgilerle ilgilidir. İçerikten kastımız, bloglar veya hizmet sayfaları gibi internet sitenizdeki metinsel içeriklerdir. Bunlara ek olarak videolar, resimler ve sesler de SEO’ya dahildir. Elbette bu içeriği arama motorları için ayrıca optimize etmelisiniz. İçerik yazmadan önce SEO çalışması için doğru anahtar kelimeleri belirlemelisiniz. SEO uyumlu makale veya içerik nasıl yazılır? diye soruyorsanız en doğru cevap önce bir soluklanıp daha sonra anahtar kelime araştırması ve analizi yapmanız olacaktır.

2. Teknik SEO

Bir web sitesinin teknolojisi, alt yapısı yalnızca kullanıcı için değil, aynı zamanda Google arama motoru için de büyük önem arz eder. Teknoloji derken perde arkasında gerçekleşen her şeyi kastediyoruz, teknik seo işleminden! İnternet sayfanızda kullanılan yazılım ya da teknik seo ifadeleri bir kullanıcı veya meslekten olmayanlar için fark edilemese de arama motorunda üst sıralarda yer almak için önemlidir. Teknik SEO, dahili bağlantıların kullanımını, sayfa hızının optimize edilmesini, heading – meta etiketlerini, mobil uyumluluğu, ssl sertifikasını, yapılandırılmış verileri ve çok daha fazlasını içerir.

2.1. Site İçi SEO Nedir, Neleri Kapsar?

Site İçi SEO (İç SEO), web sitenizin daha bulunabilir olması için sayfalarında gerçekleşen tüm optimizasyon işlemlerini kapsar. İç SEO; içerik, web sitenin yapısı ve dahili bağlantıların yanı sıra web sitenin hızını ve mobil uyumluluğunu da içeren teknik hususlarla da ilgilidir. Birçok kaynakta İngilizce saf hali olan On Page SEO olarakta geçmektedir.

Site İçi SEO faktörleri:

Web sayfalarınızı optimize etmek söz konusu olduğunda öncelikli olarak aşağıdaki faktörlerden yararlanabilirsiniz.

  • Başlık (<title> etiketi)
  • URL yapısı
  • Metnin gövdesi
  • Meta açıklama
  • Başlıklar (H1, H2, H3, … , H6)
  • Medya kullanımı
  • Açılış süresi
  • CDN kullanımı
  • İç bağlantılar
  • Kullanıcı deneyimi yüksek tasarım (UX)
  • Resim Alt metin etiketi

Başlık etiketinde, URL link yapısında, gövde ve meta açıklama gibi bölümlerde hedef anahtar kelimelere odaklanmak ve bunlara yer vermek yüksek SERP sıralaması için önemlidir. Bunu zorlama ve doğal olmayacak bir şekilde yapmadığınızdan emin olun.

3. Backlink

En önemli SEO tekniklerinden biri link inşasıdır. Arama motorları temelde tüm web sitelerine eşit davranmak istediğinde, hangi web sitesinin diğerinden daha önemli olduğunu görmekte zorlanırlar. Bu noktada web sitelerine gelen bağlantılara bakmak, hangi sayfaların diğerlerinden daha alakalı olduğunu görmenin bir yoludur. Zaten dev arama motoru Google bu amaçla (PageRank algoritması) kurulmuş ve başarılı olmuştur. Yahoo ve Altavista gibi arama motorları; bağlantıları (referansları) dikkate almayıp, sadece sayfa içinde “anahtar kelime hangi sıklıkla kullanılıyor” gibi basit bir algoritmaya sahipti. Ve kullanıcılar, aradığı sonuçlara ulaşmak için internetin arka sayfalarına (3. ya da 5. sayfaya) kadar gidip elleri boş dönüyorlardı. Google’un gelmesi ile beraber spam yapan sitelere bir darbe vuruldu ve alıntılar (backlink) önem kazandı. Böylece site içerisine anahtar kelime doldurarak üst sıralarda yer almanın devri bitti, sıralamayı manipüle etmek zorlaştı. Örneğin, web sitenizin bağlantısı Wikipedia veya Ekşi Sözlükte kaynak olarak paylaşılmışsa bunun etkisini serp sıralamalarında göreceksiniz.

3.1. Site Dışı SEO Nedir, Neleri Kapsar?

Site Dışı SEO (Dış SEO), web sitesinde doğrudan görünmeyen optimizasyon fırsatlarını kapsar. Site dışı SEO, bir web sitesinin otoritesini geliştirmek için harici bağlantılar oluşturmayı içerir. Bu bağlantı toplama, backlink olarak da bilinmektedir.

Site dışı seo faktörlerinin önemli örnekleri şunlardır:

  • Backlink
  • Sosyal Medya
  • Dijital Reklamcılık vb.

Site içi ve dışı seo birlikte, tamamen Google optimizasyonlu bir web sitesine ve sayfalarına sahip olursunuz.

SEO vs SEM Arasındaki Farklar Nelerdir?

SEO ve SEM arasında büyük bir fark vardır. SEO, Arama Motoru Optimizasyonu anlamına gelir. SEM ise Arama Motoru Reklamcılığı veya Pazarlaması anlamına gelir. Google açık ara en yaygın kullanılan arama motoru olduğundan, SEM (SEA) genellikle Google Ads (eski adıyla: AdWords) anlamına gelir. SEO ücretsizken, SEM (reklam vermek) için ödeme yapmanız gerekir.

  • SEM = Search Engine Marketing = SEA = Search Engine Advertising

SEO’nuzu Kendiniz Yapın! Güncel SEO Rehberi ve Kılavuzu

Bahsettiğimiz gibi, web sitenizin organik olarak nasıl performans gösterdiğini belirleyen birçok sıralama faktörü vardır. Tüm faktörlerin sıralama üzerinde doğrudan bir etkisi yoktur ve her parçanın ayrı ayrı ağırlığını tespit etmek zordur. Neyse ki, sayfalarınızın arama motorlarında daha iyi sıralanmasını neyin sağladığını test etmek için üzerinde çalışabileceğimiz çok şey var.

Ne yazık ki bu, tek bir şeyi değiştirdiğinizde sıralamanızın yükselmesi kadar basit değil. Genellikle birlikte uygulandığında web sitenizin genel SEO değerini yükselten eylemlerin bir kombinasyonudur. Bu eylemler şunları içerir:

  1.  En önemli anahtar kelimeler için optimizasyon,
  2.  Benzersiz ve ilgili içerik yazın,,
  3.  İç bağlantıların uygulayın,
  4.  Meta etiketleri doğru kullanın.

Endişelenmeyin, hemen aşağıda bu maddeleri ayrıntılı olarak açıklıyoruz!

1. Önemli anahtar kelimeler için optimize edin!

Kullanıcılar Google’da arama yaparken belirli anahtar kelime sorguları girerler. Bir kullanıcı arama motorunda “İstanbul Avukat” araması yapıyorsa ve İstanbul’da bir hukuk büronuz varsa, muhtemelen web sitenizin bu aramada gösterilmesini istersiniz. Bu bir gecede gerçekleşmeyecektir; Google’a web sayfanızın bu arama sorgusuyla alâkalı olduğuna ikna etmeniz gerekir. Sonuçta Google’ın amacı, en alakalı ve doğru bilgileri sunarak kullanıcıların işini olabildiğince kolaylaştırmaktır.

2. Ziyaretçileriniz için içerik yazın!

Her şeyden önce, web sayfanızı her zaman okuyucu için hazırlamak olmalıdır. Bu nedenle, sayfadaki içeriğin okunmaya değer olduğundan emin olun. Örneğin, web sitenizi optimize etmek amacıyla sayfanızın her yerine anahtar kelimeler serpiştirirseniz, bu içeriğin zararına olacaktır. Google gibi arama motorları, ziyaretçilerin içeriğinizi ne ölçüde beğendiğini görür ve sıralamalarını buna göre ayarlar. Google, ziyaretçilerin web sitenizde ne kadar zaman geçirdiklerini ve sayfaları hangi sıklıkta tıkladıklarını izler. Kısacası, içeriğiniz iyi değilse, hemen çıkma oranınız yükselecek; web sayfanız da arama sonuçlarında üst sıralarda yer almayacaktır.

3. Dahili bağlantılarınızı geliştirin!

Google ve web sitenizin kullanıcıları için iç bağlantılar oldukça önemlidir. İç bağlantıları doğal bir şekilde uygulayarak ilgili tüm sayfaları birbirine bağlarsınız. Hem kullanıcılar, web sitenizde kolayca gezinebilir hem de Google’ın web sitenizi daha iyi taramasına, anlamasına ve dizine eklemesine olanak sağlarsınız. Ayrıca, diğer sayfaları birbirine bağlarsanız onlara belirli bir bağlantı değeri (ing. link juice) aktarırsınız. Bir sayfa ne kadar çok bağlantı alırsa, Google o sayfayı o kadar önemli görür.

4. Meta Etiketlerini Doğru Kullanın!

Meta veriler kısaca, bir web sitesinin içerik hariç tüm yapısıdır. Aşağıdaki öğelerin mutlaka doğru yapılandırılmasını sağlayın:

  • Sayfa başlıkları (<title> etiketi)
  • Meta açıklamaları (meta description)
  • URL’ler (link yapısı)
  • Dolaşım menüsü (Breadcrumb navigation)
  • İç bağlantılar

Arama motorları, web sitenizi taramak ve web sitenizin ne hakkında olduğunu anlamak için tarayıcılar, botlar veya örümcekler olarak da bilinen robotları kullanır. Düzgün ve optimize edilmiş meta veriler, robotların web sitenizi daha iyi anlamasını sağlar. Bu nedenle Google gibi arama motorları, arama sonuçları sayfasında (SERP) web sitenizi, diğer optimize edilmemiş sitelere göre daha üst sıralarda gösterecektir.

En Çok Merak Edilen ve Sıkça Sorulan Sorular

SEO işletmem için neden önemlidir?

Hedef kitlenize ulaşmak ve potansiyel müşteriler oluşturmak için web sitenizin arama motorlarında yüksek oranda görünür olduğundan emin olmanız gerekir. Sonuçta, Türkiye’deki kullanıcıların neredeyse %95’i bilgi, ürün veya şirket aramaya bir arama motorundan başlıyor. Bu da SEO’yu online pazarlama stratejinizin vazgeçilmez bir parçası haline getiriyor.

Web sitem için doğru anahtar kelimeleri nasıl bulabilirim?

SEO’ya körü körüne başlayamazsınız. Öncelikle insanların sizinki gibi işletmeleri bulmak için hangi anahtar kelimeleri kullandığını keşfetmeniz gerekir. Bu adıma anahtar kelime araştırması denir. Neyse ki bunun için Keywordtool.io ve KWFinder aracı gibi çeşitli online araçlar bulunuyor. Bonus olarak en büyük SEM Aracı Semrush.com’da bunlara dahil edilebilir…

Web sitem neden Google’da listelenmiyor?

Yeni web sitenizi veya sayfanızı Search Console‘da zaten dizine eklediniz mi? Bu arama konsolu, Google’a var olduğunuzu gösteren bir araçtır. Bu araçla beraber ayrıca web sitenizin dizine eklenmesinde bir sorun olup olmadığını da hemen görebilirsiniz. Genel olarak, Google’ın web sitenizi dizine eklemesi eskisi kadar hızlı ve kolay değil, bu biraz zaman alabilir. Bu aracı kullanın ve 1-2 hafta bekleyin, ardından Google’da bulunup bulunmadığınızı kontrol edin.

Google’da üst sıralarda yer almak ne kadar sürer?

Dürüst cevap mı istiyorsunuz? Kimse gerçekten bilmiyor. Bu soruya en iyi yanıtı Google’ın Kıdemli Web Yöneticisi Analisti John Mueller’den alıntılayarak verebiliriz: “Yeni bir sitenin nerede sıralanması gerektiğini bulmamız bir yıl kadar sürebilir ve bu süre zarfında dalgalanmalar beklenebilir.”

Google cezası nedir?

Google’un sempatik hayvanlar isminde meşhur algoritma güncellemelerini belki duymuşsunuzdur. Google Panda – Penguen Güncellemeleri gibi değişiklikler nedeniyle bazı web sitelerinin cezalandırıldığını da daha önce duymuş veya görmüş olabilirsiniz. Bu algoritma güncellemeleri her zaman benzersiz ve alakalı içeriğe sahip web siteleri ödüllendirilir. Geri kalan tüm spam yöntemleri cezalandırılır. Buna ek olarak, bazı web siteleri Google’ın yönergelerine uymadıkları için manuel olarak da cezalandırılabilir.

Black Hat SEO vs White Hat SEO Nedir?

White Hat SEO (Beyaz Şapka SEO) ve Black Hat SEO (Siyah Şapka SEO) terimlerini duymuşsunuzdur. White hat SEO, Google’un genel kalite yönergelerine odaklanmayı amaçlar. Arama motorlarında daha üst sıralarda yer almak için tüm yetkisiz hileleri kullandığınızda Black Hat SEO’dan, spam yapmaktan bahsedilir. Google, black hat SEO uygulamalarını fark ederse web sitenizi daha alt sıralara alarak (daha kötüsü tamamen kaldırarak) cezalandıracaktır.

White Hat SEO Örnekleri:

  • Hızlı yükleme süreleri.
  • Kolay gezinme.
  • Alakalı içerik (metinsel + grafiksel).
  • Mobil uyumlu (responsive – duyarlı) bir web tasarım.
  • Doğal bağlantı profili.

Black Hat SEO Örnekleri:

  • Gizli yönlendirmeler (arama motorlarını farklı ziyaretçilere farklı sitelere yönlendirmek veya farklı içerikler sunmak)
  • Bağlantı satın almak (veya sıralamaları ve pagerank’ı manipüle etmek için bağlantı değişim programlarına katılmak)
  • Bağlantı takası (arkadaş, eş, dostla karşılıklı veya çapraz backlink alışverişi)
  • Gizli metin ve bağlantılar (sadece arama motorlarının göreceği şekilde backlink vermek veya anahtar kelimeleri doldurmak)
  • Yinelenen içerikler üretmek (aynı anahtar kelimeyi hedef alarak birçok sayfa oluşturmak, bknz. anahtar kelime yamyamlığı)

SEO Uzmanı Nasıl Olunur?

SEO Uzmanı nedir ve nasıl olunur? SEO uzmanı ne iş yapar? hakkında ayrıntılı bilgilere buradan ulaşabilirsiniz, seo hizmeti almadan önce mutlaka bu kontrol listesini takip edin.

  1. Bir kursa katılın,
  2. SEO’nun temellerini ve terimlerini öğrenin,
  3. Arama motorlarının nasıl çalıştığı ve algoritmalar hakkında bilgi edinin,
  4. Web siteleri oluşturun,
  5. Reklam verin,
  6. SEO yeniliklerinden ve gelişmelerden haberdar olun,
  7. Sosyal medyada uzmanları takip edin,
  8. Bir portföy oluşturun.

Robots.txt nedir?

Robots.txt, web sunucusunun kök dizininde bulunan ve herkesin erişimine açık bir metin dosyasıdır. Önemli bir dosyadır çünkü Google botlarına (ve diğer arama motoru örümceklerine) bir web sitesinin hangi bölümlerini ziyaret etmemesi gerektiğini belirtir. (bknz. bdp.org.tr/robots.txt)

Google ve arama motorları nasıl çalışır?

Arama motorları sayfanızı veritabanına kayıt ederken şu 3 aşamadan faydalanır:

  1. Tarama (Crawling) – Arama motoru örümcekleri internetteki web sayfalarını sürekli olarak tarar ve genellikle yeni sayfalar bulmak için mevcut sayfalardaki bağlantıları kullanır.
  2. İndeksleme (Indexing) – Bir sayfa tarandıktan sonra, arama motorları onu veritabanına ekler. Google için, taranan sayfalar Google Dizinine eklenir.
  3. Sıralama (Ranking) – İndekslemeden sonra, arama motorları sayfaları çeşitli faktörlere göre sıralar. Google, sayfaları sıralamadan önce 200’den fazla sıralama sinyaline göre analiz eder.

SEO zor mu? Sıfırdan SEO öğrenmek kolay mıdır?

Arama Motoru Optimizasyonu, birçok web sitesi sahibi tarafından ‘zor’ ve uzmanlara bırakılması gereken bir iş olarak görülür.  Yine de, web sitenizin daha iyi bulunmasını sağlamak için kendi başınıza yapabileceğiniz çok şey var. Bu makalede, size yardım eli uzatacak birkaç SEO ipucunu gösterdik.

SEO Danışmanının Görevleri Nelerdir?

SEO uzmanı pozisyonu aşağıdaki çalışmaları sağlar:

  1. Teknik optimizasyon,
  2. Bağlantı edinme,
  3. SEO uyumlu metin yazarlığı,
  4. Arama Davranışını analiz etmek,
  5. Trendleri ve gelişmeleri takip etmek,
  6. Yerel SEO’yu geliştirmek,
  7. Kullanıcı davranışı takip etmek ve optimze etmek.

SEO Ajansı Sıralama Garantisi Verebilir mi?

Garantili bir SEO ajansı mı? Google’da 1 numaralı sıralamayı elde edeceğinize dair hiçbir garanti verilmez, verilemez. SEO’da her zaman tam olarak kontrol edilemeyen faktörler vardır. Google açıkça uyarıyor; garanti veren seo uzmanlarından uzak durun, dolandırılma ihtimaliniz yüksek!

Ne Kadar Süre SEO Hizmeti Almalıyım?

SEO dünyasında, arama motoru optimizasyonu sonuçlarını almanın ne kadar sürdüğüne dair birçok farklı ve değişken tahminler alacaksınız. Genellikle sonuçlar 6 ile 12 ay içinde görülür. Sonuçları görmek uzun zaman aldığından bir SEO ajansına veya uzmanına güvenmek zor olabilir.

SEO Ücretli mi? Ücretsiz kendiniz yapabilir misiniz?

SEO ile arama motorlarında görünebilir olmak tamamen ücretsizdir. Bunun için Google’a herhangi bir ödeme yapmanız gerekmez. Ancak uzman kişiler tarafından yapılması gereksiz masrafları önlemek, hızlı ve herhangi bir ceza ile karşılaşmadan sonuç alabilmek için tavsiye edilir.

SEO’nun aylık maliyeti nedir?

SEO hizmetinde fiyat nasıl belirlenir? SEO uzmanı ne kadar kazanır? Arama motoru optimizasyonu (SEO) maliyetleri söz konusu olduğunda bahsedilecek sabit bir tutar yoktur. Aylık maliyeti ortalama 10.000 – 25.000 ₺ arasında değişmektedir.

BDP SEO Danışmanlığı Hizmetleri Nelerdir?

Bir SEO uzmanı mı işe almak istiyorsunuz? İster son algoritma güncellemeleri nedeniyle çok fazla Google trafiği kaybetmiş olun ister sadece web sitenizi optimize etmek isteyin, BDP SEO Danışmanlık Hizmetleri her ihtiyaca çözüm üretiyor. Öncelikli olarak ücretsiz bir şekilde web sitenizin derinlemesine inceliyoruz. Teknik SEO hatalarını (+ bunların nasıl düzeltileceğini) ve sıralamalarınızı iyileştirmek için bağlantı kurma önerilerini ortaya çıkarıyoruz. Aylık olarak düzenli raporlama ve indirimli seo paketlerimiz bulunmaktadır, geriye kalan tek şey bizimle iletişime geçmek..

Kullandığımız SEO Araçları Nelerdir?

Ücretli ve ücretsiz bir çok online seo aracından faydalanmaktayız. Bu tools’lardan bazıları şunlardır;

  • SEMrush
  • Ahrefs
  • Mangools
  • KWFinder
  • Sitechecker
  • SurferSEO
  • Screaming Frog (Offline seo yazılımı)
  • Grammarly (Yabancı projeler ve intihal için)