Google algoritması birçok sinyale dayanıyor! Basitleştirmek gerekirse, tek bir Google sıralama algoritması olmadığını, ancak bir araya gelen algoritmalar olduğunu söyleyebiliriz. Bu algoritma zinciri o kadar karmaşık bir hale geldi ki Google bile bunda zorlanıyor! Hatta bu algoritmalar, filtreler ve diğer kriterler karmaşası nedeniyle çok sayıda kontrolsüz yan etki olması gerektiğini düşünüyorum…

Algoritmaların çoğu (hepsi olmasa da) arama sonuçlarının alaka düzeyini artırmayı amaçlamaktadır. Ancak bazıları şunlar için tasarlanmıştır:

  • Yönergelere uymayan siteleri veya sayfaları cezalandırmak (örn. doğal olmayan geri bağlantılar veya anahtar kelime doldurma)
  • Belirli bir özelliğe sahip siteleri veya sayfaları tercih etmek (örneğin hızlı, güvenli HTTPS protokolü, mobil uyumlu…)

Google sürekli olarak algoritma ekliyor, değiştiriyor ve siliyor (yılda birkaç bin değişiklik). Tüm bu değişikliklerden haberdar olmanız sizin için önemli! Ancak endişelenmeyin, bu makale Google son algoritma güncellemelerini yansıtacak şekilde sürekli güncellenmektedir.

Biliyor muydunuz? Google, 2019 yılında 460.000’den fazla test gerçekleştirdi – buna bağlı olarak arama algoritmasında 3620+ değişiklik yaptı.

Özetle Google arama algoritması

Google çekirdek algoritma güncellemeleri artık sitenin genel kalitesiyle ilgilidir. Artık tek bir isim yok, Fred, Phantom veya Panda’dan bahsettikten sonra, jenerik isim artık Core Update.

  1. Son zamanlarda yapılan en büyük güncelleme: Yararlı İçerik. Güncelleme yalnızca İngilizce içeriklere değil, Türkçe sonuçlara gelmeden önce kendinizi hazırlayabilirsiniz.
  2. Siteniz mobil uyumlu olmalıdır (Google’a göre), aksi takdirde mobildeki sıralamanız daha düşük olur. Google’ın “mobil öncelikli” dizine geçmesiyle bu daha da önemli hale gelmiştir. Google’dan gelen kullanıcıya herhangi bir inatçı ve rahatsız edeci pop-up veya geçiş reklamları göstermemelisiniz.
  3. Web siteniz hem masaüstünde hem de mobil cihazlarda çok hızlı olmalıdır (düşük etki). UX (kullanıcı deneyimi) ile ilgili diğer hususlar Google tarafından dikkate alınmaktadır (temel web sinyalleri, Core Web Vitals vb.)
  4. Panda ve Penguin algoritması genel algoritmaya entegre edilmiştir, bu nedenle artık resmi bir tarih yoktur (sonuncusu 2015’teydi). Panda güncellemesi, kaliteli siteleri öne çıkarmayı amaçlayan önemli bir Google algoritmasıdır.

Google Algoritma Güncellemelerin Listesi

Google Algoritmaları Güncellemeleri

Algoritma güncellemeleri (sıralama) en yeniden eskiye doğru verilmiştir.

1- Google Çekirdek Güncellemeleri (Core Update)

  • Resmi adları olmayan büyük algoritma güncellemeleri olmuştur. Her zaman gerçeği çok iyi tanımlamasa bile SEO topluluğunda bazı güncellemelerde bir isim ortaya atılmaktadır. Mart 2019’dan bu yana Google, bu güncellemelere Çekirdek Güncelleme adını vererek tarihle beraber yayınlamaktadır.
  • En son (resmi) Temel Güncellemelerin tarihleri şunlardır: Eylül 2022, Mayıs 2022, Kasım 2021, Haziran/Temmuz 2021, Aralık 2020, Mayıs 2020, Ocak 2020, Eylül 2019, Haziran 2019, Mart 2019 ve Eylül 2018 sonu.
  • Medic algoritması, Google’ın Kalite Değerlendiricilerine ilişkin resmi kılavuzunun güncellenmesinden birkaç gün sonra 1 Ağustos 2018’de yayınlandı. Bu değişiklikle birlikte E-A-T (Expertise, Authority, Trust) kriterlerinin özellikle YMYL (Your Money or Your Life!) içerikler için eskisinden daha da önemli olduğu görülüyor.
  • Bu güncellemelerden biri tarafından cezalandırıldıysanız, “zombi sayfalarınızı” ayıklamanızı tavsiye ederim. ( kalitesiz sayfalar = düşük kalitede zayıf içerikler + tekrarlayan ve katma değeri olmayan içerikler, kapı & zombie sayfalar = internet kullanıcısını hayal kırıklığına uğratan sayfalar. )

2- Faydalı İçerik Google Algoritma Güncellemesi

  • Bu algoritma, 25 Ağustos 2022 tarihinden itibaren dünya çapında öncelikli olarak İngilizce içerikleri hedefleyerek kullanılmaya başlanmıştır.
  • Google, yararlı içerik yayınlayan siteleri desteklemeyi ve özellikle arama motorları için oluşturulmuş çok sayıda içeriğe sahip olan web siteleri cezalandırmayı amaçlamaktadır.
  • Algoritma site genelinde çalışmaktadır yani kötü sayfaların yanında iyi sayfalar da dahil olmak üzere tüm siteniz etkilenebilir…

3- Hız ve Temel Web Sinyalleri Güncellemesi

  • Temel web sinyalleri Haziran 2021’den beri yürürlüktedir. Hız için, bu algoritma resmi olarak 9 Nisan 2010’dan beri masaüstünde ve 9 Temmuz 2018’den beri mobilde uygulanmaktadır
  • Resmi olarak: bilgisayarlarda hızlı siteleri desteklemeyi ve cep telefonlarında çok yavaş siteleri cezalandırmayı amaçlıyor.
  • Hız için olan bu güncelleme dünya çapında tüm ülkeler ve diller için uygulanır.

4- Ürün İncelemesi Algoritma Güncellemesi

  • Bu algoritma  Nisan 2021’den beri resmi olarak yürürlüktedir.
  • Resmi olarak: Google, ürün incelemeleriyle ilgili olarak, “ilgili verilere ve konuya hakim uzmanlar veya meraklılar tarafından yürütülen gerçek araştırma çalışmalarına dayanan” en iyileri tercih etmek istiyor.
  • Sadece İngilizce içeriğe uygulanmaktadır (diğer dillere de genişletilmesi planlanmaktadır)

5- Google Panda Algoritması

  • Panda güncellemesi 2011’de yayınlandı, son resmi güncelleme 18 Temmuz 2015’te yapıldı.
  • Panda, web sitelerinin kalitesini değerlendirmeyi amaçlamaktadır; makine öğrenimi tekniklerinden yararlanan algoritması, sayfaların içeriğinin yanı sıra internet kullanıcılarının davranışlarını da değerlendirmektedir.
  • Etki tüm site üzerindedir, ancak Google görünürlüğünde en çok zarar görenler en düşük kaliteli bölümlerdir.

6- Google Penguen Algoritması

  • Nisan 2012’de yayınlanan son resmi sürüm 23 Eylül 2016 tarihlidir; ancak o tarihten bu yana Penguen, Google’ın küresel algoritmasına entegre edilmiş ve sürekli olarak güncellenmiştir.
  • Google arama motoru yönergelerini ihlal eden teknikleri (aşırı optimizasyon olarak da bilinir) kötüye kullanan siteleri cezalandırmayı amaçlamaktadır. Uygulamada, esasen siteye işaret eden çok fazla yapay bağlantı (backlink) söz konusudur.

7- Mobil uyumluluk ve mobil öncelikli dizin

  • Bu algoritma güncellemesi 21.04.2015 tarihinde dünya çapında piyasaya sürülmüştür. Mayıs 2016’da güçlendirilmiştir ve halen yürürlüktedir.
  • Google’ın kriterlerine göre siteler mobil uyumlu olmalıdır. Yalnızca mobil cihazlarda (akıllı telefonlar) yapılan aramalar için geçerlidir.
  • Etki sayfa bazında gerçekleşir: bir sayfa mobil uyumlu (responsive) ise mobil aramalarda tercih edilirken, uyumsuz sayfalar konumlandırma açısından dezavantajlı olacaktır.
  • Algoritma sürekli çalışmaktadır (gerçek zamanlı): Googlebot bir sayfayı her taradığında, sayfanın mobil uyumlu olup olmadığını test eder.

Google, dizinini mobil öncelikli hale getiriyor. Şimdiye kadar Google, mobil sıralamaları da masaüstü sürümlerinden değerlendiriyordu. Bu değişiklikle birlikte Google, masaüstü sıralaması için bile sayfaları mobil sürümlerinden değerlendiriyor.

8- BERT Algoritması

  • Ekim 2019’da resmiyet kazandı ve o tarihte yalnızca ABD’deki İngilizce sorgular için kullanılıyordu. Türkçe de dahil olmak üzere 70 dilde, 10 Aralık 2019 tarihinde kullanıma sunulmuştur.
  • İçeriği (dizine eklenen sayfaları) ve belirli sorgu türlerini daha iyi anlamayı amaçlayan yapay zekaya (makine öğrenimi) dayalı bir doğal dil işleme algoritmasıdır. BERT, kelimeler arasındaki bağlantıların çift yönlü analizi sayesinde (edatların rolü daha iyi dikkate alınır) özellikle uzun, konuşmaya dayalı sorgular için etkilidir.
  • Kullanılan yöntemler teknik olarak çok farklı olsa da RankBrain’in (ve Hummingbird’ün) devamı sayılabilir

9- RankBrain Algoritması

  • RankBrain algoritma güncellemesi 2015 Ekimde yayınlandı.
  • İnternet kullanıcılarından gelen karmaşık sorgulara daha iyi yanıt vermeye çalışmak amacıyla yapay zeka tekniklerini ve makine öğrenimini kullanan bir algoritmadır. Özellikle, daha önce hiç yapılmamış sorgulara yanıt verecek şekilde uyarlanmıştır (zaten yaklaşık her 7 sorgudan bir tanesi emsalsizdir)
  • Belirli içerik türlerini veya SEO uygulamalarını cezalandıran veya kayıran bir algoritma değildir. Bu nedenle Panda veya Penguen’den ziyade Hummingbird’e daha yakındır. Google’a göre RankBrain için optimizasyon yapmak mümkün değil…

10- Hummingbird Algoritması

  • Bu güncelleme Eylül 2013’te resmiyet kazandı.
  • Google’ın sıralama algoritmasındaki en önemli revizyondur. Amaç hem indekslenen içeriği hem de kullanıcının sorgusunu daha iyi anlamaktır (özellikle sözlü olarak formüle edildiğinde, cep telefonlarıyla artan sesli aramalar). Bu, semantik aramanın ortaya çıkışıdır.

11- Possum Algoritma Güncellemesi

  • Possum algoritması Temmuz 2014’te (İngilizce google.com için) ve Mayıs sonunda uluslararası olarak yayınlandı.
  • Yerel sonuçlar sıralama algoritmasının bir güncellemesidir
  • Tüm ülkeleri ve tüm dilleri ilgilendirmektedir.
  • Bu algo’nun evrimi Eylül 2016 civarında gerçekleşmiş gibi görünüyor: SEO dünyasında Opossum (veya İngilizce’de Possum) olarak adlandırıldı.

12- Geçiş Reklamları Güncellemesi

  • 10 Ocak 2017 tarihinde yayınlandı.
  • Google, çok fazla sayıda açılır pencere (popup) ve geçiş banner’ların (genellikle reklam) abartıldığı, yani içeriğin okunmasını engellediği durumları cezalandırmayı amaçlamaktadır
  • Etki sayfa bazında olup, yalnızca Google aramasıyla siteye gelen bir ziyaretçinin gördüğü açılış sayfasıyla ilgilidir.

13- Köprü Sayfaları Güncellemesi

  • Pages satellites güncellemesi Mart 2015’te duyuruldu ve Mayıs 2015’de piyasaya sürüldü.
  • Köprü giriş sayfaları, yalnızca SEO için oluşturulmuş, genellikle çok az veya neredeyse kopyalanmış içeriğe sahip sayfaları cezalandırmayı amaçlamaktadır.
  • Etkinin site düzeyinde mi yoksa sayfa düzeyinde mi olduğu, algo’nun gerçek zamanlı olarak mı, düzenli olarak mı yoksa yalnızca belirli tarihlerde mi güncellendiği bilinmemektedir

14- HTTPS Güncellemesi

  • Bu algoritma Ağustos 2014’te resmiyet kazandı.
  • Google, HTTPS protokolünü kullanan sayfalara öncelik tanır.
  • Dünya çapında uygulanır (tüm ülkeler ve diller)

15- Uygulama İndeksleme (App Indexing) Güncellemesi

  • Bu algoritma Şubat 2015’te resmiyet kazanmıştır.
  • Mobil uygulama “ekranına” derin bir bağlantı ile ilişkili web sayfalarını tercih eder (Uygulama İndeksleme mekanizması)
  • Uygulama İndeksleme API’sini de kullanıyorsanız, konumlandırma konusunda ek bir avantaja sahip olursunuz.
  • Sıralamaya ek olarak, avantaj SERP’lerdeki baskın görüntüde yatmaktadır. (birkaç olasılık vardır, ancak “snippet “iniz çok daha görünürdür)
  • Öncelikli olarak dünya çapında (tüm ülkeler ve diller), şimdilik sadece Android cep telefonlarında uygulanmaktadır

16- Aşırı reklam

  • Algoritma Ocak 2012’de resmiyet kazanmıştır. En son sürüm 6 Şubat 2014 tarihli  üçüncü sürümdür.
  • Özellikle ekranın üst kısmındaki aşırı dozda reklamcılığı cezalandırmaya çalışır.
  • Google’ın analizini tüm siteye dayandırdığını düşünüyorum: bu nedenle sitede çok fazla reklam içeren çok fazla sayfa bulundurmaktan kaçınmalısınız

17- Tam Eşleşme Etki Alanı (EMD)

  • EMD algoritması Eylül 2012’den kalmadır.
  • Alan adı yalnızca anahtar kelimelerden oluşan ve katma değeri çok düşük olan siteleri cezalandırmayı amaçlamaktadır

18- Tazelik

  • Bu algoritma Kasım 2011’den kalmadır.
  • Arama sorgularında daha yeni ve daha güncel sonuçlar göstermeyi amaçlar

19- DMCA Güncellemesi

  • Bu algoritma ilk olarak Ağustos 2012’de, sürüm v2 ise Kasım 2014’te yayınlandı.
  • Yasa dışı indirmeler sunan siteleri Google sonuçlarından kaldırmayı amaçlıyor

Google’da Üstlerde Sıralanmanın 7 Kilit Noktası

Moz.com kurucusu Rand Fishkin 2018 yılında Google için SEO’nun çok iyi bir özetini yayınladı.

Sitenizi SERP Özellikleri için Optimize Etme

Fishkin, her şeyden önce seo çalışmalarının ilk 10 sonuçta yer almak için mücadele etmekten ibaret olmadığını hatırlatıyor. Gerçekten de, SERP’ler birkaç yıl içinde tamamen değişti, artık klasik 10 “mavi bağlantıdan” çok uzaktayız: sonuç sayfalarında görüntülenen birden fazla blok var!

En önemli 15 zengin şema:

  1. Videolar
  2. Sorulan diğer sorular (İnsanlar da Soruyor)
  3. Öne Çıkan Snippet
  4. Yerel kartlar
  5. Bilgi Paneli
  6. Manşetler semesi (haberler)
  7. Görüntüler
  8. Mobi̇l uygulamalar
  9. Kitaplar
  10. İlgili aramalar
  11. Tweetler
  12. Arama önerileri (otomatik tamamlama)
  13. Site Bağlantıları
  14. Bir sayfa için site bağlantıları
  15. Derinlemesine Makaleler

Ardından, bu geleneksel sonuçlarla (web sayfaları) ilgili olarak iyi bir sıralama almanın 7 kilit noktası:

1. İçindekiler
İçeriğiniz, Google’ın sistemleri tarafından beklenenlerle (makine öğrenimine dayalı) eşleşmelidir. İlgili, yüksek kaliteli olmalı ve kullanıcının niyetine tam olarak yanıt vermelidir.

2. Bağlantılar
Anahtar kelimeler içeren bağlantı metinleri ile editoryal bağlantılar (içeriğin merkezine yerleştirilmiş) geri bağlantılar almanız gerekir. Burada aşırıya kaçmamaya dikkat edin.

Bu bağlantılar “takip et” olmalıdır. (yani nofollow olmamalıdır; aksi takdirde trafik oluşturmak dışında size yardımcı olmazlar) Yüksek kaliteli sitelerden edinilmelidir.

3. Kullanıcı Memnuniyeti
Google, SERP’lerde (sitenize yapılan hızlı bir ziyaretten sonra) yüksek bir geri dönüş oranı veya sayfanızın / sitenizin kullanıcının aradığı cevabı sağlamadığına dair başka sinyaller görürse, sıralamanızın düştüğünü görebilirsiniz.

4. Anahtar Kelimeler
Google, internet kullanıcısının isteğine küresel olarak cevap veren sayfaları bazen başka kelimelerle arasa bile, doğru anahtar kelimeleri kullanmakta fayda vardır. Bu, konumlandırmanın yanı sıra SERP’lerde iyi bir tıklama oranını teşvik etmek için de iyidir.

5. Alan Adının Kalitesi
Sitenizdeki tüm kalite kriterleri, alan adının (domain) genel değerlendirmesi ile güçlendirilir. “Güçlü” bir alan adı, daha iyi konumlandırılabilen sayfalarına destek sağlar. Anladığınız gibi sayfaların sıralanması, alan adının (iyi) itibarına ve şöhretine bağlıdır.

6. Teknik ve tarama
Sayfalarınız taranabilir (Google tarafından erişilebilir) ve hızlı olmalıdır! Search Console’da tarama istatistiklerinizi kontrol edin. Metin içermeli ve HTML bağlantıları aracılığıyla erişilebilir olmalıdır.

7. Özelleştirme
Google sonuçları kişiselleştirildi! Kullanıcının konumuna, cihazına, arama geçmişine ve günün saatine bağlı olarak büyük farklılıklar olabilir.

Google algoritması nasıl çalışır?

Google’da Amit Singhal tarafından yönetilen Arama Kalitesi ekibinin bir üyesi olan Udi Manber, resmi Google blogunda Google’da aramanın kalbini, yani aramayı yönetmek için ekiplerin nasıl organize edildiğini açıkladı: konumlandırma algoritması, sonuçların kalitesinin değerlendirilmesi, kullanıcı arayüzü, uluslararası yönetim, spam ile mücadele…

Google’daki Kalite ekibinin çalışmalarının ünlü arama motorunun kullanıcıları tarafından yeterince bilinmediğine inanan Udi Manber, nasıl çalıştıklarına dair bazı açıklamalar yapmaya karar verdi. İşte Udi tarafından tanımlanan farklı ekiplerin bazı yorumlarla birlikte kısa bir özeti..

– Google sıralama algoritmasından sorumlu ekipler
İnternet kullanıcılarının isteklerine göre sayfaların alaka düzeyini analiz etmek için bir algoritma oluşturmak göründüğünden çok daha zordur. Bir yandan, bir sayfada bir şeyler sunmanın birçok farklı yolu vardır (bu özellikle dile göre farklılık gösterir); diğer yandan, kullanıcının isteği aracılığıyla gerçekten ne aradığını tahmin etmek genellikle zordur (bazen kesin olmayan veya belirsiz bir şekilde formüle edilmiştir). Bu nedenle bu algoritmanın geliştirilmesi, güçlü bir kısıtlamayı dikkate alması gereken karmaşık bir görevdir: Google’da günde birkaç yüz milyon istek yapılsa bile kullanıcı birkaç milisaniye içinde bir yanıt almalıdır!

Algoritmanın en popüler kısmı PageRank algoritmasıdır. PageRank halen Google tarafından kullanılıyor, ancak hem formülü değişti hem de PageRank, Google tarafından kullanılan çok sayıda başka kriterin ortasında boğuldu.

– Google sonuçlarının kalitesini değerlendirmekten sorumlu ekipler
Çeşitli değerlendirme türleri vardır:

• Her şeyin düzgün çalıştığından emin olmak için her dakika yapılan otomatik değerlendirme
• Kalite ekibi tarafından düzenli olarak yapılan manuel değerlendirmeler
• Google’da sunulan her yeni algoritmanın değerlendirilmesi: 2007 yılında Google algoritmasında yaklaşık 450 değişiklik veya ekleme yapıldı.
• Google’daki gönüllüler tarafından arama motoru tarafından yönetilen birçok dil için yapılan değerlendirmeler

– Kullanıcı arayüzü ekipleri

Google, arayüzde yeni özellikler sunarak kullanıcı deneyimini geliştirmeye çalışıyor. Birçok kişi, bu değişikliklerin İnternet kullanıcıları tarafından takdir edilmesini sağlamak için tüm ayrıntıları analiz ediyor. Sonuç sayfalarının görünümünü kökten değiştiren evrensel aramanın lansmanından bu yana birçok test yapıldığını tahmin ediyoruz.

Yazı sonudur. Lütfen görüşlerinizi yorumlardan bize bildirin…

Kaynakçalar:

http://www.seobook.com/

https://www.seokaos.com/

https://www.searchenginejournal.com/

https://www.mattcutts.com/